De Zeilkotter Fortuna is op de site Goliath geplaatst door Scheepsmakelaardij Scheepszaken Warten / Leiden
Contactpersoon |
Naam makelaar | Auke van der Meer |  |
Kantoor makelaar | Sneek (Fr) Hoofdkantoor |
Telefoon makelaar | 0031(0)515 560410 |
Contact | bezichtigingsafspraak | informatie | Bel mij terug |
Presentatie |
Invoerdatum | Langer dan 6 maanden geleden |
Merk schip | Zeilkotter 14.85 |
Type schip | Houten gaffelkotter |
Naam schip | Fortuna |
1e oude vraagprijs | € 195.000 |
Vraagprijs | Te koop voor € 165.000 |
In prijs verlaagd | Ja |
Afmeting | 14.85 x 5.30 x 1.80 |
Bouwjaar schip | 1939 |
Motor | Volvo Penta 160 pk, diesel |
Materiaal | Hout |
Slaapplaatsen | 7 |
Ligplaats in land | Nederland |
Bijzonderheden
    |  Tough seagoing sailing cutter for habitation and world travel. Extremely well-kept and in good condition.
By practicing practical tools with two people.  Stoere zeegaande zeilkotter voor bewoning en wereldreis. Uiterst verzorgd en in goede staat.
Door praktische hulpmiddelen met twee personen te zeilen.  Robuster seetüchtiger Segelschneider für Wohnen und Weltreisen. Sehr gepflegt und in gutem Zustand.
Durch das Üben praktischer Werkzeuge mit zwei Personen.  Cotre marin robuste pour l'habitation et les voyages à travers le monde. Extrêmement bien entretenu et en bon état.
En pratiquant des outils pratiques avec deux personnes. |
Overig | Scheepsdetails afdrukken | Mail een vriend | Financieringen |
Facebook |
|
Twitter |
|
Algemeen |
Ontwerper schip | Johanson |
Werf schip | Egersund. |
Bijzonderheden | Inschrijving Kadaster: Ja.
Varend monument: Nee, wel historisch casco.
Type : Zeilkotter
Oorspronkelijk gebruik: vrachtvaart, nu: recreatie.
Vorm onderwaterschip: langkiel.
Maten: L.o.a.: 19 m. L.w.l.: 14.45 m. L.o.d. 14.85 m.
Breedte: 5.30 m.
Diepgang: 1.80 m.
Stahoogte: Stuurhut: 1.85 m. Kajuit in dekhuis: 2.10 m. In hutten: 2.00 m. In machinekamer: 1.60 m.
Doorvaarthoogte: 17 m.
Kruiphoogte: 17 m.
Waterverplaatsing: ca. 40 ton.
Ballast: beton bij motorblok.
Materiaal: hout: Grenen en eiken (nieuwe delen) huid op eiken spanten.
Grenen dek behandeld met epoxy.
Hechthouten opbouwen.
Interieur: plaatmateriaal en diverse hout soorten.
Dikte huid: 50 mm.
Isolatie: alleen dekhuis is geïsoleerd. Dubbel glas stuurhut geplaatst in 1997.
Bouwwijze: Karveel.
Besturing: binnen + buiten besturing d.m.v. stuurwiel. Hydraulische overbrenging op aangehangen roer. Stuur cylinder is nieuw.
|
Interieur |
Bijzonderheden | Leefruimte in dekhuis |
Kombuis |
Bijzonderheden | Langsligging aan stuurboord, in achterzijde van het dekhuis.
Houten aanrecht van ± 0.5 m 2 met enkele RVS spoelbak en thermisch beveiligd 4 pits gas kooktoestel met slinger rek.
Aparte combi magnetron met oven en grill.
Gas geplaatst in gekeurde bun op het achterdek. Koperen gasleidingen.
Warm en koud stromend water.
Verwarming van het water d.m.v. boiler, elektrisch en via de kachel.
Water druk d.m.v. Speck Hydrofoor, 2.2 bar.
Inhoud watertank: 1 x 1000 liter.
Koeling: Waeco koelkast 110 L. en Engel koel/vrieskist van 60 L.
Sanitair: 1 x onderwater toilet in vooronder 1 x onderwater toilet in afsluitbare ruimte alwaar ook de douche.
350 L vuilwatertank.
AEG wasmachine en Creda droger tevens geplaatst in badkamer
Verwarming: Webasto DWB 2020 met boiler CV, radiatoren door het gehele schip.
Accommodatie:
Gemeenschapsruimte bevindt zich in het dekhuis, met de kombuis en ruime zit/eet hoek voor ± 8 personen.
Benedendeks bevinden zich de slaaphutten en badkamer.
Van voren naar achteren:
Voorhut met voorin een afsluitbare toilet ruimte.
Dubbel bed en 1 eenpersoons kooi c/q bank.
Kast ruimte.
Daar achter aan bakboord 1 persoonshut met een kooi en kastruimte.
Daar achter aan bakboord bevindt zich de badkamer met douche, wastafel en toilet.
Daarachter aan bakboord een tweepersoons hut met dubbel bed en kastruimte.
Aan stuurboord is een ruime gang, goed van buitenlicht voorzien en met twee langsbanken, evt. geschikt als kooi.
Naast de opgang naar het stuurhuis, geheel achter in de gang, is de waterdichte doorgang naar de machine kamer. Totaal kooien: 3 x 1 pers, 3 x 2 pers., in 3 hutten evt. in de gang: 2 x 1 pers.
Verder nog aanwezig: televisie, cd speler, radio cassette speler.
|
Slaapplaatsen |
Hutten | 3 |
Motor |
Aantal motoren | 1 |
Motortype | MD 96 |
Bijzonderheden | 6 cyl. diesel, inboard. Bouwjaar: 1974. Ingebouwd in 1974.
Draaiuren: 6.500 uur.
Koelsysteem: Interkoeling met warmtewisselaar op buiten water.
Self changing keerkoppeling, reductie 1 : 3.
Bronzen 3-blads schroef: Ø 75cm.
Vet gesmeerde stalen schroefas.
Inhoud brandstoftanks 1 x 800 L. + 1 x 600 L.
Verbruik: 7 L. p/u bij kruissnelheid van 5.5 knopen op 1.100 toeren.
Nobels 16 pk elektrische boegschroef.
|
Elektrische installatie |
Bijzonderheden | 12V. 24V. 220V. Victron 24, 1200 W omvormer + walaansluiting.
Victron acculader 50 Ah 24 V, 55 Watt.
Aantal accu's: 6.
Silent pack 3 Kva Onan diesel generator, water gekoeld, 1500 toeren.
|
Tuigage |
Bijzonderheden | Toren kits, dacron zeilen: rolkluiver, rolfok, grootzeil, bezaan.
Reckman rolsystemen. Totaal 140 m 2 zeil.
Zeil eigenschappen: is met min. 2 pers. te zeilen, romp snelheid: 11.5 kn.
Verstaging: 12 mm RVS.
Spanners: RVS.
Lieren: 4 x Meisner, 2 x Enkes en 2 x Gibb.
Masten: 2 , Hoogte: 15 + 11 m.
Materiaal: aluminium.
Niet strijkbaar, vast op dek geplaatst.
Materiaal rondhouten: Giek van grootzeil is hout, giek bezaan is aluminium
Zeereling: houten boeisel.
|
Navigatie en Electronica |
Bijzonderheden | Marifoon: Sailor 4822 DSCA klasse met ATIS.
Kompas: Sestrel Moore stuurkompas.
Radar: Furuno 1831
Stuurautomaat: Sharp Ocean Pilot.
Dieptemeter: Nasa
GPS: 2x: Philips MK6 + 1 in kaartplotter Simrad CP 40
Navtex: NASA.
Log: Walker sleeplog.
Vaste GSM, 8 W.
Skanti Imarsat Mini M voor fax, spraak en e-mail.
|
Veiligheid |
Bijzonderheden | Ernst vuurwerk: 2004
Brandblussers 2 x 2 kg poeder, 2 kg koolzuur sneeuw in keuken, 6 kg halon in machinekamer.
Reddingsboeien: 2 waarvan 1 met licht.
Reddingsvesten: n.v.t.
Lifeline: n.v.t.
Reddingsvlot Autoflug 8 pers. in container, tot 2004 gekeurd.
Noodbesturing in de vorm van helmstok.
Rookdetector, gasdetector: n.v.t.
Navigatieverlichting: compleet met deklicht, elektrisch.
Lenssysteem: 1 x elektrische klokpomp met sensor.
Ankergerei : 1 x poolanker 2 x danforth anker (40 + 80 kg).
Elektrische ankerlier 100 m. ketting
|
Logboek schip |
Land van herkomst | Noorwegen |
Bijzonderheden | Fortuna is een goed onderhouden stoere zeegaande zeilkotter, bij wie vooral het gemak de mens dient. Er is gekozen voor praktische oplossingen ten behoeve van het reilen en zeilen tijdens lange reizen aan boord. Het schip is dan ook goed te zeilen met een minimum van twee en aan luxe hoeft men daarbij niet in te boeten. De veiligheidsmiddelen zijn prima in orde en qua onderhoud kan menig schipper nog behoorlijk wat leren.
Fortuna is klaar voor lange reizen en neemt je graag mee naar de Cariben, Noorwegen of Amerika.
|
Romp, verf & vlak |
Bijzonderheden | Algehele staat: Goed.
Roer opnieuw verbust.
Laatste onderhoud motor: Jaarlijks, regulier onderhoud.
Te verwachten werk: Regulier onderhoud.
Onderwaterschip opnieuw in epoxy teer en antifouling.
|
Algemeen postadres |
Hendrik Bulthuisweg 2
8606 KB SNEEK
0031 (0)515 560 410
0031 (0)6 54723943
info@scheepsmakelaardijgoliath.nl
www.scheepsmakelaardijgoliath.nl
|